Skip to content

Collin Meijer kende Steptember niet, Gertrud Kistemaker hoorde er vorig jaar voor het eerst van. Toch haalden zij in hun debuutjaar aan het eind van de maand het meeste geld op. Meijer eindigde met het team van KPN bovenaan het bedrijvenklassement. Kistemaker wist individueel het hoogste bedrag in te zamelen. Beiden vertellen over hun debuut.

Toen Steptember in een werkoverleg van KPN Retail voorbij kwam, vonden Collin Meijer en zijn team het meteen een goed idee hieraan mee te doen. Een mooi doel en bovendien goed voor de vitaliteit van het team, zeker nu iedereen door corona thuis moet werken. Hetzelfde gold voor Gertrud Kistemaker. Haar nicht Susan stelde voor om mee te doen. De editie van 2019 kwam nog te vroeg, dit jaar was ze er klaar voor om mee te doen. Vooral omdat cerebrale parese (CP) een grote rol speelt in haar leven, net als bij Collin. Hun deelname kreeg daardoor een extra boost.

CP blijkt ineens dichtbij

In het geval van Collin speelt nichtje Liv, twee jaar oud, een grote rol. ‘Toen ik meer ging lezen over Steptember en over CP herkende ik veel symptomen die Liv ook heeft. Liv heeft een zware hersenoperatie ondergaan. Ze kan nog niet zo goed praten en bewegen. Dat valt vooral op in vergelijking met een ander nichtje van ongeveer dezelfde leeftijd. Toen ik las dat het geld, dat we via Steptember inzamelen, wordt gebruikt om CP meer onder de aandacht te brengen en het leven van mensen met CP te verbeteren, motiveerde me dat nog een beetje extra.’

Gertrud en haar zoontje
Gertrud en haar zoontje Job (bijna drie jaar)

Gertrud hoorde begin 2019 dat haar zoontje Job (bijna drie jaar) CP niveau 2 heeft. ‘Dat was best een schok om te horen. Job is na 32 weken zwangerschap geboren, dus we dachten dat hij daardoor nog wat achterliep.’ Een fysiotherapeut wees hen erop dat er waarschijnlijk toch meer aan de hand was. Na neurologisch onderzoek volgde de diagnose. ‘Nu we weten dat Job CP heeft, kunnen we daar ook naar handelen, dat is wel fijn. Zo is hij voor het eerst behandeld met botox en gaat hij naar een therapeutische peutergroep. Maar er komt wel van alles op je af. Zal hij later goed kunnen lopen, hoe gaat hij zich verder ontwikkelen? Genoeg redenen om flink geld in te zamelen.’

Delen levert gulle donaties op

Die extra persoonlijke motivatie leverde in ieder geval veel geld op. KPN haalde als bedrijf het hoogste bedrag op, Gertrud won het individuele klassement. Daarbij liet ze Collin net achter zich. ‘Als ik in september niet op vakantie was geweest, had ik nog meer kunnen profiteren van de verdubbelaars’, vertelt Collin. Hij was verrast door de gulle donaties die hij kreeg. ‘Via blogs en apps deelde ik mijn deelname. Vooral mijn persoonlijke connectie met Liv trok mensen over de streep denk ik.’

Gertrud en Susan zijn heel actief geweest op sociale media. ‘Via Instagram heb ik veel aandacht weten te trekken’, vertelt Gertrud. Vooral toen ze het aandurfde filmpjes en foto’s van Job te gaan delen steeg de belangstelling. Ook benaderde ze radiostations als 100% NL en 538. ‘Voor 100% NL heb ik een filmpje gedeeld waarin Job aan het dansen is op het liedje ‘Leef’ van André Hazes junior. Het nummer is in de uitzending gedraaid met de vermelding dat dit was aangevraagd door een deelnemer van Steptember. Daarnaast hebben veel vrienden en familie, mijn werkgever en zelfs mijn voormalig werkgever flinke bedragen gedoneerd. Echt heel gaaf.’

Extra blokje om voor de 10.000

Collin op vakantie
Collin op vakantie

Het stappen zetten zelf kostte soms wat moeite. Collin merkte dat thuis werken en bewegen niet goed samen gaan. ‘Thuis werken betekent al snel 1500 stappen minder op een dag. Ik moest er echt voor zorgen dat ik ’s avonds nog een extra blokje om ging. Ook op vakantie was het op reisdagen lastig de 10.000 stappen te halen. Maar dat compenseerden we dan weer door de volgende dag een fikse wandeling te maken, dus al met al is het toch prima gelukt.’ Ook Team KPN stimuleerde de medewerkers goed. ‘Onze HR-afdeling zorgde er met wekelijkse mails en onderlinge challenges tussen de teams wel voor dat we flink stappen bleven zetten. De hoge posities in de klassementen motiveerden nog eens extra.’

Gertrud zorgde op haar werk goed voor haar collega’s wat haar extra stappen opleverde. ‘Ik haalde wel drie tot vier keer per dag koffie voor iedereen’, lacht ze. En ’s avonds maakte ze vaak nog een extra wandelingetje door de buurt om de 10.000 vol te maken. Voor volgend jaar overweegt ze een professionelere marketingaanpak. Want dat Collin en Gertrud volgend jaar weer van de partij zijn, staat buiten kijf.

Tekst: Irma Woud

www.steptember.nl

 

Steptember, sponsoractie voor cerebrale parese

Back To Top