Het College voor de rechten van de mens heeft het meldpunt Goed Toegankelijk (nieuw venster) geopend. Door de coronamaatregelen ervaren mensen met een beperking extra knelpunten in winkels, horeca of bij andere dienstverlening. Het meldpunt Goed Toegankelijk is een platform waar mensen met een beperking en ondernemers problemen én oplossingen kunnen delen.
Toegankelijkheid niet vanzelfsprekend
Door de coronamaatregelen ervaren mensen met een beperking nog meer obstakels in winkels of online. Even boodschappen doen bij de supermarkt, je medicatie halen bij de apotheek of online een aankoop doen. Voor mensen met bijvoorbeeld een mobiliteits- of zintuigelijke beperking is dit niet vanzelfsprekend. Zeker nu, in de anderhalvemetersamenleving, zijn deze diensten vaak niet toegankelijk. Hierdoor kunnen mensen met een beperking hier niet (zelfstandig) gebruik van maken.
Voorbereiden op anderhalvemetersamenleving
Maar ook ondernemers zijn door de coronacrisis hard getroffen. Nu ondernemers zich voorbereiden op een anderhalvemetersamenleving is het daarom voor iedereen belangrijk dat goederen en diensten ook toegankelijk zijn voor mensen met een beperking.
Samen werken aan oplossingen
Als toezichthouder op het VN-verdrag handicap brengen we in kaart welke problemen mensen met een beperking ervaren met toegankelijkheid tijdens de coronacrisis. Ook verzamelen we oplossingen die mensen met een beperking en ondernemers zelf al hebben bedacht om drempels weg te nemen. We willen sámen werken aan goede toegankelijkheid. Meld je probleem of oplossing of lees hier meer informatie over het meldpunt Goed Toegankelijk (nieuw venster).
Bron: Mensenrechten.nl (nieuw venster)