Skip to content

 Ik weet als geen ander hoe belangrijk dit is. Iedereen wil gelijkwaardig behandeld worden, overal gebruik van kunnen maken en overal aan mee kunnen doen. Ik weet als geen ander hoe belangrijk dit is. Het is een noodzaak om tot een gelijkwaardig bestaan te komen voor mensen met en zonder beperkingen. 

Helaas is dit nog steeds niet altijd het geval. Onlangs ging ik een weekendje weg. Un de loop de jaren ben ik hier handiger in geworden. Van te voren heb ik alles uitgezocht en gecheckt, of ik met het openbaar vervoer bij de locatie kon komen. De website 9292-ov houdt zich bezig met het verzamelen, bewerken en verstrekken van reisinformatie voor het openbaar vervoer in Nederland. Tegenwoordig heb je bij deze website en de app de optie om te kiezen voor “Extra opties”. Onderaan deze knop staat een button met een rolstoel erop en het woord “toegankelijk reizen”. Via deze button kun je zien of je met een rolstoel in het vervoersmiddel plaats kan nemen. Ik hoorde van iemand in mijn netwerk dat deze optie een goed overzicht geeft. Niet alleen voor rolstoelgebruikers, maar ook voor mensen met andere beperkingen. De mogelijkheid van de website/app gaf aan dat de locatie waar ik heen wilde “toegankelijk zou zijn”. Dit was ook het geval, helaas kwam het plankje van de R-net trein niet helemaal tot het perron. Maar met gas geven lukte het uiteindelijk wel. Toch zou het praktischer en minder gevaarlijk zijn als het plankje helemaal uitschuift tot het perron, hierdoor kom ik makkelijker in de trein.

Een paar dagen later besloot ik met de trein vanaf station Geldermalsen naar het Centrum van Houten te gaan. Ook toen heb ik de website/app gebruikt via de “toegankelijk plannen” optie. Deze optie gaf aan dat dit toegankelijk was. Dus ik ging met volle moed en goede zin naar het station van Geldermalsen. Ook omdat het station is vernieuwd was ik ook benieuwd om dit te bekijken. Er was nu even een tijdelijke oplossing met 2 liften, deze waren goed in gebruik ik moest wel even zoeken hoe alles in elkaar zat. Gelukkig had ik iemand bij mij. De trein die ik moest hebben was een trein van de NS. Toen de trein aankwam en ik de rolstoel ingang nam stuitte ik op het feit dat de instap afstand tussen het perron te grote afstand was.

Bij de conducteur hebben we nog een gevraagd of het plankje verder tot het perron kon komen of dat er een plankje voor het pakken lag. Helaas was dit allemaal niet het geval. Hierdoor kon ik niet de trein in. De conducteur zei: Ze kan niet mee, ze moet assistentie aanvragen. Je kunt zeggen, dit had je kunnen weten. Maar aangezien ik niet veel met de trein reis en ik eigenlijk dacht door het nieuwe station van Geldermalsen dat het perron gelijk was waardoor ik gewoon gemakkelijk plaats kon nemen in de trein. Als ik assistentie had aangevraagd dan kwamen ze met een grote plank, dit moet je minimaal 1 uur van te voren aanvragen via de NS. Hier was ik natuurlijk te laat mee. Maar 9292 gaf dit niet aan. Uiteindelijk heb ik een ander alternatief moeten zoeken om op de plaats van bestemming te komen. Helaas was dit niet met het OV. Zo ontzettend balen en verslagen ging ik weg van het station. Ik voelde mij weer een “uitzonding”, geen gelijk mens. Dit doet pijn tot in mijn hart. Wel een ervaring rijker.

Back To Top